woensdag 24 oktober 2012

Mens en samenleving - Paul Verhaeghe idee 1

Wij leven in een neoliberale samenleving waarin alles een product is geworden.



Ik ga niet akkoord met het idee dat we leven in een samenleving waarin alles moet opbrengen. De economie heeft een grote plaats in onze samenleving maar er is meer ruimte gekomen voor eigen ontwikkeling. Er worden kansen gecreëerd waarvan men vroeger zou zeggen dat het ondenkbaar en niet realiseerbaar was.

Ik illustreer dit met een voorbeeld. Eenmaal je het middelbaar hebt afgewerkt, heb je de mogelijkheid om verder te studeren. Als ik kijk naar mijn kennissen zijn er maar enkelen die onmiddellijk in het arbeidersmilieu stappen en de anderen studeren automatisch verder. Het is een normale gedachte, dat je verder studeert na je middelbaar. Als we 70 jaar terug in de tijd kijken, dan zou dit ondenkbaar geweest zijn! Mijn grootmoeder stapte in het arbeidersmilieu toen ze 14 jaar was en zij was niet de enigste aan die leeftijd. Was de samenleving van toen, niet meer gericht op het economische aspect dan de dag van vandaag? Ieder persoon die kon werken zou ook werken, ongeacht welke leeftijd je had.

Dit idee gaat samen met de term meritocratie. Dit wil zeggen dat iedereen verantwoordelijk geacht wordt voor het eigen succes of de eigen mislukking. Ik ga niet volledig akkoord met deze term. Naar eigen mening vind ik dat je voor een groot deel verantwoordelijk bent voor je eigen succes of mislukking maar je wordt ook beïnvloed door andere aspecten. Het is een cyclisch proces dat steeds in werking is.

Stel nu dat je het middelbaar onderwijs behaalt hebt met grote onderscheiding en je wilt verder gaan studeren. Tijdens het academiejaar sterft een van je beste vriendinnen. Hierdoor ben je volledig van de kaart maar je wilt toch je academiejaar verder zetten. Na de eerste zittijd, krijg je te horen dat je 7 herexamens hebt. Is dit volledig te wijten aan jezelf of deels door de omstandigheden die meespeelden waardoor de concentratie niet optimaal was? 

Naar eigen mening vind ik ook dat de omgeving een grote rol speelt voor je eigen succes. Als je in een gezin terecht komt waar je ondersteund en aangemoedigd wordt, zal je met een positiever gevoel studeren dan als je in een gezin zit waar je steeds bekritiseerd wordt omdat je punten niet voldoen aan de eisen van het gezin.


Verhaeghe, P. (2012, Januari 30). Inleveren voor of tegen het neoliberalisme. Gent, Oost-Vlaanderen, België.

1 opmerking:

  1. Ik ben het met u eens.
    Mijn grootouders hebben ook niet verder gestudeerd, want dat was in die tijd niet vanzelfsprekend. De merendeel stopte met school aan de leeftijd van 15. Want in die tijd kon je nog redelijk goed alles zelf realiseren, maar de dag van vandaag hebben we zoveel technische apparaten, dat het bijna onmogelijk is. Bijvoorbeeld vroeger schreven de mensen brieven naar hun klanten, maar de dag van vandaag gebeurt dit via een e-mail op de computer. Wij hebben hier kennis over opgedaan, doordat we in deze maatschappij zijn geboren. Maar sommige grootouders kennen niets van een computer, dus zij kunnen geen e-mail versturen.

    BeantwoordenVerwijderen